21 Şubat 2020 Cuma

Present Continuous Tense Konu Anlatımı | Şimdiki Zaman

Present continuous tense şu an yapılmakta olan bir eylemi ya da oluşu ifade etmek için kullandığımız bir zaman dilimidir.

Mesela siz şu an bu yazıyı okuyorsunuz değil mi? Eğer bu cümleye “evet, okuyorum” şeklinde cevap verirseniz, zaten şimdiki zamana ait bir cümle kurmuş olursunuz.

Mesela sabah uyandınız ve çay hazırlıyorsunuz. O sırada birisi size soruyor; “çay mı hazırlıyorsun?” bu soruya siz “evet, çay hazırlıyorum” şeklinde cevap verdiğinizde de, şimdiki zaman dilimine ait bir cümle kurmuş olursunuz.

Şu an yapılmakta olan birşeyi ifade etmek için şimdiki zaman dilimini kullanırız ki, o cümleyi duyan ya da okuyan kişi, o eylemin ya da oluşun şu an yapılmakta olduğunu anlasın.


İngilizce Şimdiki Zaman Cümlesi Nasıl Kurulur?


İngilizce’de, şimdiki zaman cümlesi kurmak için “to be” yardımcı fiilini ve “-ing” şimdiki zaman ekini kullanıyoruz.

Şimdi sizlere iki adımda şimdiki zaman cümlesi nasıl kuracağınızı açık ve net bir şekilde anlatmak istiyorum.

1. Adım : Özneyi belirlemek ve “to be” yardımcı fiilini kullanmak

Bildiğiniz gibi “to be” yardımcı fiili, şahıslara göre şekil değiştirmektedir. Bu nedenle cümlenin öznesine göre “am, is, are” şekillerinden birisini tercih etmemiz gerekiyor.

Örnek; Ben okula gidiyorum.

Yukarıdaki cümlede özne “ben” kelimesidir. Ben kelimesi, 1. tekil şahıstır ve “to be” yardımcı fiili, 1. tekil şahıs için “am” şekline dönüşür.

O halde cümleye “I am” şeklinde başlamamız gerekiyor.

2. Adım : Cümlenin fiilini belirlemek ve “-ing” ekini eklemek

Present continuous tense cümlesi kurabilmek için “-ing” ekini mutlaka eklememiz gerekiyor. Bu ek, tabii ki cümlenin fiiline eklenen bir kelimedir.

Bildiğiniz gibi; hareket ya da oluş bildiren kelimeler fiildir.

O halde aşağıda adım adım İngilizce şimdiki zaman cümlesi kuralım.

“O saç kesiyor.”

Yukarıdaki cümleyi İngilizce’ye çevireceğiz. Türkçe İngilizce çeviri yaparken her zaman önce özneden başlamamız, sonra (varsa yardımcı fiil) ve esas fiilden devam etmemiz gerekir.

1. Adım : Eğer saçını kesen kişi bir kadınsa (ki ben kadın olarak düşündüm) bu durumda özneyi “She” olarak belirliyoruz.

Cümlenin öznesi “She” olduğuna göre “to be” yardımcı fiili de “is” olacaktır.

O halde cümlemizin bir kısmını “She is….” şeklinde oluşturmuş olduk.

2. Adım :

Biz zaten ilk adımda cümlenin öznesini belirleyerek, cümle kurma işlemine başlamış olduk. Bu ikinci adımda ise fiili bulup, “-ing” ekini eklememiz gerekiyor.

“O saç kesiyor.” cümlesinde fiil “kesmek” kelimesidir. Bu kelimenin İngilizce’de karşılığı “to cut” şeklindedir.

Yapmamız gereken şey, fiilin köküne “-ing” ekini eklemektir. Buna göre “cutting” kelimesini elde etmiş oluruz.

Sonuç olarak cümlemizi aşağıdaki gibi oluşturmuş oluruz;

- She is cutting hair.

Bu cümlede neyi fark etmelisiniz?

(Özne + to be + fiil + ing + isim)

Yukarıda İngilizce şimdiki zaman formülünü görüyorsunuz. Bu formüle göre aşağıdaki cümleyi oluşturmuş olduk;

- She is cutting hair.

is = to be fiilinin 3. tekil şahsa göre çekimlenmiş halidir
cutting = “to cut” fiilinin, şimdiki zaman eki “-ing” almış halidir.

Present continuous tense konu anlatımı ile ilgili bilmeniz gereken temel bilgiler bunlardı. Şimdi dilerseniz cümle örneklerini inceleyelim. Bu sayede konuyu daha net anlamış oluruz.

İngilizce Present Continuous Tense Cümle Örnekleri


İngilizce Şimdiki Zaman cümle örneklerini cümle tiplerine göre sınıflandırıp, yazdım. Aşağıda bulabilirsiniz;

Olumlu düz cümleler;

- I am making cake.
(Kek yapıyorum.)

- I am going to school.
(Okula gidiyorum.)

- I am repairing the bridge to walk across the road.
(Yolun karşısına geçmek için köprüyü tamir ediyorum.)

- I am swimming to go home.
(Eve gitmek için yüzüyorum.)

Olumsuz düz cümleler;

- I am not following you.
(Seni takip etmiyorum.)

- I am not sleeping.
(Uyumuyorum.)

- I am not drinking tea.
(Çay içmiyorum.)

Olumlu soru cümleleri;

- Am I talking to you?
(Seninle konuşuyor muyum?)

- Is She reading a book?
(O, bir kitap okuyor mu?)

- Are they having breakfast?
(Onlar kahvaltı yapıyorlar mı?)

Olumsuz soru cümleleri;

- Are they not going to office?
(Onlar ofise gitmiyorlar mı?)

- Am I not making cake?
(Kek yapmıyor muyum?)

- Is she not singing a song?
(O, bir şarkı söylemiyor mu?)

İngilizce Şimdiki Zaman konu anlatımı ile ilgili örnek cümleleri de yazdığımıza göre şimdi bu konunun devamında İngilizce Şimdiki Zaman cümlesi kurarken uyulması gereken bazı kurallardan bahsedeceğim.

İngilizce Şimdiki Zaman Kuralları


Aşağıda numaralandırarak verdiğim kuralları dikkate almanız daha iyi olacaktır;

1. Bazı fiiller “-ing” eki almazlar. Bu fiiller, genellikle insanların istem dışı yaptıkları eylemlerdir.

Mesela “see” (görmek) eylemi, göz açık olduğu sürece istem dışı gerçekleşen bir eylemdir. Bu eylem “-ing” ekini almaz.

Aynı şekilde “love” (sevmek) fiili de istem dışı olabilen bir fiil olduğu için “-ing” ekini almaz.

Ancak şöyle de bir durum var ki; -ing almayan fiiller, bazı farklı kullanımlarda -ing alabiliyorlar. Bu nedenle İngilizce’nin diğer dilbilgisi konularında da olduğu gibi, bu konuda da istisnaları olduğunu göz önünde bulundurmak gerekir.

Mesela; feel, normalde -ing almaması gerekirken bazı yerlerde “feeling” ya da feelin’, feel’ şeklinde kullanımı görürüz.

Aynı şekilde love kelimesini de baze “loving” ya da lovin’ şeklinde görürüz.

Ancak genel kural, fiillerin “-ing” eki alınıyor olmasından yanadır.

2. Present continuous tense cümlelerinde, söz konusu fiilin o an yapılıyor olduğuna dair vurgunun arttırılması amaçlandığında, “at the moment, right now, now” gibi zaman zarfları kullanılabilmektedir.

Örnekler;

- I am making cake right now.
(Şu an kek yapıyorum.)

3. Eğer şu an yapılan şey artık “bıkkınlık” veren bir şey ise bu şeyi ifade ederken “always” (hep) zaman zarfı kullanılır.

Örnekler;

- I am always going to office at this hour.
(Bu saatte hep ofise gidiyorum.)

Gördüğünüz gibi yukarıdaki cümlede, cümleyi söyleyen kişi o an yaptığı bir şeyi ifade ettiği için şimdiki zaman diliminde cümleyi kurmuştur. Ancak o an yaptığı şeyi artık çok sık yaptığı için bıkkınlık verdiğini belirtmek için “always” zaman zarfını da kullanmıştır.

Present continuos tense konusu ile ilgili bilinmesi gerekenler bu kadardı. Umarım bu konuyu en anlaşılır bir şekilde ele almışımdır.

Son olarak present tense ile present continuous tense kavramlarını birbirlerine karıştırmamanız gerektiğini söylemek isterim;

- Present tense - Geniş Zaman
- Present continuous tense - Şimdiki Zaman

Bu konuda öğrendiğiniz bilgileri test edebilmeniz için yakın bir zamanda test hazırlayacağım. Eğer anlamadığınız yerler varsa, aşağıdaki yorum bölümünden sorabilirsiniz.

0 comments:

Yorum Gönder

Konu hakkında anlamadığınız bir ayrıntı varsa, yorum formunu kullanarak soru sorabilirsiniz. Sizlere en kısa sürede geri dönüş yaparım.