28 Mart 2020 Cumartesi

İngilizcede Zaman Ekleri

İngilizcede zaman ekleri nelerdir? Zamanları iki ana grupta ele alıyoruz ve örnekler ile eklerin neler olduğuna bakıyoruz.

Simple Tenses (Basit Zamanlar)

Geniş Zaman eki “-s” ( He, She, It için)
Şimdiki Zaman eki “-ing”
Geçmiş Zaman eki “-ed”*
Gelecek Zaman fiil ek almaz.

Perfect Tenses (Bitmiş Zamanlar)

Şimdiki Bitmiş Zaman eki -ed*
Geçmişte Bitmiş Zaman -ed*
Genişte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing
Geçmişte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing
Gelecekte Bitmiş Zaman -ed*
Gelecekte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing

* “-ed” eki sadece düzenli fiiller içindir. Düzensizlerin 3. hali kullanılır.

Örnekler;

to fly
(uçmak)

to listen
(dinlemek)

to work
(çalışmak)


Geniş Zaman
(Simple Present)

I fly
(Uçarım)

I listen
(Dinlerim)

I work
(Çalışırım)

Şimdiki Zaman
(Simple Present Continuous)

I am flying
(Uçuyorum)

I am listening
(dinliyorum)

I am working
(çalışıyorum)

Geçmiş Zaman
(Simple Past Tense)

I flied
(Uçtum)

I listened
(dinledim)

I worked
(çalıştım)

Gelecek Zaman
(Future Tense)

I will fly
(Uçacağım)

I will listen
(dinleyeceğim)

I will work
(çalışacağım)


Şimdiki Bitmiş Zaman
(Present Perfect Tense)

I have worked.
(Çalıştım)

I have listened.
(Dinledim.)

I have flied.
(Uçtum)

Geçmişte Bitmiş Zaman -ed*
(Past Perfect Tense)

I had worked.
(çalışmıştım)

I had listened.
(dinlemiştim.)

I had flied.
(uçmuştum.)


Genişte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing
(Present Perfect Continuous Tense)

I have been working.
(Çalışmaktaydım.)

I have been listening.
(Dinlemekteydim.)

I have been flying.
(Uçmaktaydım.)

Geçmişte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing
(Past Perfect Continuous Tense)

I had been flying.
(Uçmaktaydım.)

I had been working.
(Çalışmaktaydım.)

Gelecekte Bitmiş Zaman -ed*
(Future Perfect Tense)

I will have flied.
(Uçmuş olacağım.)

I will have worked.
(Çalışmış olacağım.)

Gelecekte Süreklilik Bildiren Bitmiş Zaman -ing
(Future Perfect Continuous Tense)

I will have been working.
(Çalışıyor olacağım.)

I will have been flying.
(Uçuyor olacağım.)

Yardımcı Fiilleri Unutmayın...

Bildiğiniz gibi İngilizce zaman eklerini biliyor olsanız bile, fiilleri sadece bu eklere göre çekimlemeniz yeterli değildir. Çünkü bazı zaman dilimlerinde yardımcı fiiller kullanılmaktadır.

Mesela Şimdiki Zaman dilimine ait bir cümle kurarken fiile -ing ekini eklemeniz yeterli değildir. Çünkü şimdiki zaman cümlesi kurabilmeniz için “to be” yardımcı fiilini de kullanmanız gerekir.

Örnek;

I flying > yanlış
I am flying > doğru

Yukarıdaki örneği incelediğimizde fiile -ing ekini eklemenin yetersiz olduğunu görüyoruz çünkü aynı zamanda “to be” yardımcı fiilini de kullanmamız gerekiyor.

Aynı şekilde diğer zaman dilimlerinde cümle kurarken de eğer gerekiyorsa yardımcı fiilleri kullanmamız gerekir.

Buna göre zamanlara göre yardımcı fiiller;

Şimdiki Zamanda “to be”
Gelecek Zamanda “will”
Bitmiş Zamanlarda “have/had”


0 comments:

Yorum Gönder

Konu hakkında anlamadığınız bir ayrıntı varsa, yorum formunu kullanarak soru sorabilirsiniz. Sizlere en kısa sürede geri dönüş yaparım.