3 Mart 2020 Salı

Was Nerelerde Kullanılır?

Was nerelerde kullanılır sizlere bu yazıda en açık ve net bir şekilde anlatmak istiyorum.


Was, Geçmiş Zamanlı cümlelerde am ve is yerine kullanılır.

Geçmiş Zamanlı cümle kurarken am ve is kullanmıyoruz, am ve is yerine was kullanıyoruz.

Örnek:

I am student. (Geniş Zaman)
I was student. (Geçmiş Zaman)

She is beautiful. (Geniş Zaman)
She was beautiful. (Geçmiş Zaman)

Yukarıdaki cümlelerin yüklemleri isim soylu kelimelerden oluşmaktadır. Bu türden cümlelerde “to be” yardımcı fiili kullanılmaktadır.

“To be” yardımcı fiilinin geniş zamanlı hali “am, is” şeklinde, geçmiş zamanlı hali “was” şeklindedir.

“To be” yardımcı yardımcı fiili, Şimdiki Zaman diliminde cümle kurarken de kullandığımız bir yardımcı fiildir.

Örnek;

- I am reading.
(Okuyorum.)

Gördüğünüz gibi yukarıdaki cümle, diğer cümleler gibi yüklemi isim soylu değil, fiil soyludur. Ancak buna rağmen cümlede “to be” yardımcı fiili kullanılmıştır. Bunun nedeni İngilizcede Şimdiki Zaman cümlesi kurma kuralından kaynaklanıyor.

Şimdiki Zaman cümlesi kurma kuralına göre cümle “to be” yardımcı fiilini alır ve cümlenin yüklemi “-ing” şimdiki zaman ekini alır.


Örnek:

I am bringing.
(Getiriyorum.)
(Şimdiki Zaman)

Yukarıdaki cümlede gördüğümüz gibi “to be” yardımcı fiili kullanılmıştır. “to be” yardımcı fiili 1. tekil şahsa göre çekimelenerek am şekline dönüşmüştür. Ana fiil olan “to bring” (getirmek) fiili de “-ing” şimdiki zaman ekini almıştır.

Bu türden Şimdiki Zamanlı cümleleri de Geçmiş Zaman diliminde yazarken “was” kullanırız.

I was bringing.
(Getiriyordum.)
(Geçmişte Sürekli Zaman)

Yukarıdaki cümlede “was” kullandık çünkü o cümlenin normalde şimdiki zamandaki hali “am” şeklindeydi.

I drink.
(içerim.)
(geniş zaman)

Yukarıdaki cümleyi Geçmiş Zaman diliminde yazarken ise “was” kullanmamıza gerek yoktur. Çünkü was kullanmamızı gerektiren bir durum yoktur.

Bu tür cümleleri Geçmiş Zamanda yazmak için “-ed” ekini fiile ekleriz.

I drinked.
(içtim.)
(geçmiş zaman.)

Sonuç olarak was nerelerde kullanılır sorusunun cevabı;

1. Geçmiş Zamanda (Past Tense) yüklemi isim türünden olan cümlelerde.

Örnekler;

- She was nice.
- My teacher was good.
- Tea was cold.
- Summer was hot.


2. Geçmiş Zamanda Süreklilik (Past Continuous Tense) zaman diliminde.

- She was crying.
- He was going.
- I was drinking.
- It was reading.

Yukarıdaki cümleler, geçmişte süreklilik bildirmektedir. Bu nedenle “-ing” şimdiki zaman ekini de almışlardır.

Aşağıdaki testi çözerek, kendinizi test edebilirsiniz.


Soru 1. Was nerelerde kullanılır?

A) Gelecek zamanlı cümlelerde
B) Geniş zamanlı cümlelerde
C) Geçmiş zamanlı cümlelerde
D) Geçmiş zamanlı ve yüklemi isim türünden olan cümlelerde

D
C şıkkı yanlıştır çünkü tüm Geçmiş Zamanlı cümlelerde "was" kullanılmaz. Was sadece yüklemi isim türünden olan Past Tense cümlelerde kullanılır.


Soru 2. Aşağıdaki cümlelerden hangisini İngilizceye çevirirsek "was" kullanmamız gerekir?

A) Ben çay içtim.
B) Ben çay içmiştim.
C) Ben çay içiyorum.
D) Ben çay içiyordum.

D
A şıkkı yanlıştır çünkü "Ben çay içtim" cümlesini İngilizceye çevirirsek "was" kullanmamıza gerek yoktur. to drink (içmek) fiilinin geçmiş halini kullanırız. Bu durumda cümle "I drinked tea" olur
B şıkkı yanlıştır çünkü "-miş, -mış" gibi ifadeler, geçmişte bitmiş zaman (past perfect tense) zaman dilimidir. Bu cümlelerde "to be" değil, "have" yardımcı fiili kullanılır. Bu durumda cümle "I had drinked tea" olur.
C şıkkı yanlıştır çünkü "Ben çay içiyorum" cümlesi şimdiki zamanlı bir cümledir. Bu cümlenin İngilizce karşılığı "I am drinking tea" şeklindedir. Bu cümlede "to be" fiili "am" şeklinde kullanılır. Çünkü geçmiş zamanlı değildir.
D şıkkı doğrudur çünkü cümle geçmişte süreklilik bildiren zaman (past continous tense) olduğu için bu cümlelerde hem was kullanılır hem de süreklilik ifade eden "-ing" eki ana fiile eklenir.




Soru 3. Hangisi geçmiş zamanda was olmaz?

A) am
B) is
C) are
D) to be

C
A ve B şıkları doğrudur.
D şıkkı da doğrudur çünkü "to be" yardımcı fiili, cümlenin zamanına göre şekil değiştiren bir yardımcı fiildir. Mesela geniş zamanda "am, is" şekline dönüşürken, geçmiş zamanda "am is" yerine "was" şekline dönüşmektedir.
C şıkkı yanlıştır çünkü "was", "are" yerine kullanılmaz. "are" yerine, "was"ın çoğul versiyonu olan "were" kelimesi kullanılır.



Soru 4. I ... not drinked tea. Cümledeki boşluğun yerine aşağıdakilerden hangisi gelebilir?

A) was
B) did

B
A şıkkı yanlıştır çünkü was kullanabilmemiz için cümlenin ya isim soylu yükleme sahip geçmiş zamanlı bir cümle olması ya da geçmişte süreklilik bildiren zamana ait bir cümle olması gerekir.


0 comments:

Yorum Gönder

Konu hakkında anlamadığınız bir ayrıntı varsa, yorum formunu kullanarak soru sorabilirsiniz. Sizlere en kısa sürede geri dönüş yaparım.