19 Şubat 2020 Çarşamba

Did ile ilgili cümleler

Did ile ilgili cümleler ve anlamları

She did not study this English exam.
(O, bu İngilizce sınavına çalışmadı.)

Nobody did anything.
(Kimse bir şey yapmadı.)

They didn't let us go.
(Onlar gitmemize izin vermedi.)

I never did to success passing this exam.
(Bu sınavı geçmeyi hiç başarmadım.)

She told me that she didn't want to see me again.
(Beni bir daha görmek istemediğini söyledi.)

did kullanımı ile ilgili bazı temel bilgiler;

- "did", "to do" fiilinin Basit Geçmiş Zaman (Simple Past Tense) versiyonudur. Bu nedenle "did", Basit Geçmiş Zamanda kurulan cümlelerde kullanılır.

- "did" kullanımı genellikle "olumsuz anlam" verir. Cümle yapıca olumsuz olmasa da (olumsuzluk eki olmasa da) verdiği anlam bakımından olumsuz olabilmektedir.

Örnek;

She did nothing to rescue her car.
(O, arabasını kurtarmak için hiçbir şey yapmadı.)

Örneğin bu cümlede "not" olumsuzluk eki kullanılmadığı için yapıca anlamlı gibi görünse de, anlam bakımından olumsuzdur.

Buradan çıkarmamız gereken genel anlam ise; "did" fiilinin genel olarak "olumsuz" anlam verdiğidir.

did ile ilgili cümleler


Did ile ilgili cümleler ve anlamlarını aşağıda bulabilirsiniz.

I did not understand what you mean.
(Ne demek istediğini anlamadım.)

She didn't know what to do.
(Ne yapacağını bilmiyordu.)

They didn't let him go to office.
(Ofise gitmesine izin vermediler.)

I didn't thought that you were in home.
(Evde olduğunu düşünmemiştim.)

Because she didn't work yesterday for the exam, she has not hope.
(O, dün sınavi çin çalışmadığ ıiçin, umudu yok.)

Although I turned the lights on, it didn't work.
(Işıkları yakmama rağmen, çalışmadı.)

did kullanımı


Did ile ilgili cümleler ve did kullanımı ile ilgili bilgiler

- "Did", "to do" fiilinin Past Tense (Geçmiş Zaman) halidir.

to do > infinitive form (mastar)
did > past tense form (geçmiş zaman)

- Olumlu cümlelerde fiillerin Past Tense formu kullanıldığı için yardımcı fiil kullanımına gerek yoktur. Bu nedenden dolayı "to do" yarımcı fiili (ya da diğer bir ifade ile did kelimesi) olumsuz cümlelerde daha çok kullanılır. 

I did went. > Bu cümlede "did" kullanımına gerek yoktur çünkü olumlu geçmiş zaman cümlelerinde zaten ana fiilin geçmiş zamanını kullanıyoruz.

I didn't go. > Bu cümlede ise "did" kullanımı mantıklıdır çünkü olumsuz geçmiş zaman cümlesidir. Olumsuz basit geçmiş zaman cümlesinde ana fiilin geçmiş zamanlı şeklini değil, normal şeklini kullanıyoruz ama yardımcı fiilin ise geçmiş zamanlı halini kullanıyoruz.

- Did basit geçmiş zamanlı soru cümleleri oluşturmak için de kullanılır.

Örnekler;

Did I play a game?
(Bir oyun oynadım mı?)

Did I drink tea?
(Çay içtim mi?)

Did you cut your hair?
(Saçını kestin mi?)

Gördüğünüz gibi yukarıdaki soru cümleleri, geçmiş zamanlı olumlu cümlelerdir.

Eğer olumsuz yapmak istiyorsak; “did” ifadesine “not” olumsuzluk ekini eklememiz gerekir.

Buna göre;

Did not I drink tea?
(Çayı içmedim mi?)

Ama bu tarz sorular genellikle kısaltılarak kullanılır ve “didn’t” şeklinde yazılır. Bu nedenle aşağıdaki gibi soru cümleleri daha sık görülür;

Didn’t I drink tea?
(Çayı içmedim mi?)

Aynı şekilde geçmiş zamanlı olumsuz cümleleri yaparken de did kullanırız.

Mesela;

to clean 
(temizlemek)

I cleaned
(temizledim)

I didn’t cleaned
(temizlemedim)

Did I clean?
(temizledim mi?)

Didn’t I clean?
(temizlemedim mi?)

Gördüğünüz gibi geçmiş zamanlı düz olumlu cümle kurarken did kullanmadık ama aynı cümlenin olumsuz halini kurarken ve soru cümlesi olarak yazarken did kullandık.

Umarım did ile ilgili olumlu cümleler konusu ile ilgili merak ettiklerinizi net bir şekilde açıklamayı başarmışımdır. Eğer anlamadığınız bir ayrıntı varsa aşağıdaki yorumlar kısmından bana dilediğiniz gibi sorabilirsiniz.

0 comments:

Yorum Gönder

Konu hakkında anlamadığınız bir ayrıntı varsa, yorum formunu kullanarak soru sorabilirsiniz. Sizlere en kısa sürede geri dönüş yaparım.