21 Şubat 2020 Cuma

İngilizce Geçmiş Zaman Konu Anlatımı

Bildiğimiz gibi İngilizcede beş farklı zaman dilimi vardır.

1. Geniş
2. Geçmiş
3. Şimdiki
4. Gelecek
5. Mükemmel

Geçmiş zamanda yapılmış ya da olmuş bir şeyi ifade ederken geçmiş zaman dilimini kullanırız. Bir cümleyi birden fazla şekilde geçmiş zamanlı olarak kurabilmeniz mümkündür.

Aşağıdaki cümlelere bakın. Her birisi geçmiş zamanlı cümleler;

I walked. (yürüdüm)
Simple Past Tense (Basit Geçmiş Zaman)

I was walking (yürüyordum)
Past Continuous Tense (Sürekli Geçmiş Zaman)

I have walked. (yürüdüm)
Present Perfect Tense (Şimdiki Mükemmel Zaman)

I had walked. (yürümüştüm)
Past Perfect Tense (Geçmişte Mükemmel Zaman)

I had been walking (yürümekteydim)
Past Perfect Continuous Tense (Sürekli Geçmişte Mükemmel Zaman)

Gördüğünüz gibi yukarıdaki örnek cümlelerin her birisi geçmişte yapılmış olan bir şeyi ifade etmekte olup, hepsi geçmiş zamanlıdır.

Bu cümlelerin hemen altında hangi zaman dilimine ait olduklarını da yazdım. Bu zaman dilimlerini incelediğimizde; ilk iki cümle dışındaki diğer tüm cümlelerin “Perfect” (mükemmel) olarak tanımlanan zamanlara ait olduğunu görüyoruz.

“Perfect Tenses” ile “Past Tenses” karıştırılmamalıdır.

“Perfect” (mükemmel) zaman diliminde kurulan cümleler belli bir zaman dilimine vurgu yaparken, “Past” (geçmiş) zaman dilimleri ise bir eylemin genel olarak geçmişte yapıldığını ifade etmektedir.

Örneğin;

- I walked. (yürüdüm)
(Simple Past Tense)

Yukarıdaki cümlede genel olarak geçmişte yürüme eyleminin gerçekleştirilmiş olduğu ifade ediliyor.

- I have walked. (yürüdüm)
(Present Perfect Tense)

Yukarıdaki cümlede ise yürüyüşün yapıldığını ve şu an bittiğini ifade etmektedir. Yani belli bir zaman dilimini ifade ediyor ya da ifade etmese bile vurguluyor.

Perfect zamanlı cümleler belli bir zaman dilimini vurgulamak gibi bir amaca sahipken; geçmiş, gelecek ya da şimdiki zaman cümleleri, fiillerin o zamanlarda yapılmakta olduğunu vurgulamaktadır. Bu nedenden dolay eğer belli bir zaman dilimi ifade edilmeyecekse, bir fiilin geçmişte herhangi bir zamanda yapıldığını ifade etmek için “Past Tense” (Geçmiş Zaman) kullanılır.

- I walked. (yürüdüm.)

Yukarıdaki cümlede geçmişte yapılmış bir fiil ifade edilmiştir. Ancak ne zaman yapılmış olduğuna dair bir vurgu yapmak gibi bir amaç yoktur.

- I have walked. (yürüdüm.)

Yukarıdaki cümlede ise yürüme eyleminin henüz tamamlandığı vurgulanmaktadır.



Past Tense (Geçmiş Zaman) iki gruba ayrılır


Konuyu daha net bir şekilde anlayabilmeniz için, “Perfect Tense” zaman dilimlerinin de aynı zamanda geçmiş zamanlı cümleler kurabilmeye olanak sağladığına değindim.

Ancak bu değindiğim ayrıntılar kafanızı karıştırmasın. Çünkü bu konuda “Past Tense” olarak adlandırılan geçmiş zamanları öğrenmeniz amaçlanmıştır ve İngilizce Geçmiş Zamanlar temel olarak iki başlık altında gruplandırılır.

1. Simple Past Tense (Basit Geçmiş Zaman)


Basit geçmiş zamanlı bir cümle kurmak için yapmamız gereken tek şey, fiilin köküne “-ed” geçmiş zaman ekini eklemektir.

Örnekler;

“to walk” (yürümek)

- I walked
(yürüdüm)

- You walked
(yürüdün)

- He walked
(yürüdü)

Gördüğünüz gibi, tek yaptığımız şey fiile “-ed” son ekini eklemek. Bu sayede geçmişte olmuş bitmiş eylemleri, oluşları ifade edebilirsiniz.

Mesela evinizde oturuyorsunuz ve camdan dışarıya bakıyorsunuz. O sırada yoldan bir araba geçtiğini gördünüz ve evinizdeki arkadaşınıza dönerek “A car passed.” (bir araba geçti.) şeklinde cümle kurabilirsiniz.

Eğer o arabanın henüz geçmiş olduğunu vurgulamak isteseydiniz mükemmel zaman kullanıp “A car has passed” şeklinde bir cümle kurabilirdiniz.

2. Past Continuous Tense (Sürekli Geçmiş Zaman)


Geçmişte olan ya da yapılan birşeyin sürekliliğini de vurgulamak istiyorsanız Past Continuous Tense, yani geçmişte süreklilik bildiren bu zaman dilimini kullanmanız daha doğrudur.

Yine “to walk” (yürümek) fiilini kullanarak bu zaman dilimi ile ilgili bir örnek cümle yazalım.

to walk (yürümek)

- I walked.
(yürüdüm)

Yukarıdaki cümle Past Tense (Geçmiş Zaman) cümlesidir. Çünkü geçmişte yapılmış bir şeyi ifade ediyor.

- I was walking.
(yürüyordum)

Yukarıdaki cümle ise geçmişte süreklilik bildirdiği için Past Continuous Tense yani Sürekli Geçmiş Zaman cümlesidir. Çünkü yapılan eylemin sürekliliği belirtiliyor.

0 comments:

Yorum Gönder

Konu hakkında anlamadığınız bir ayrıntı varsa, yorum formunu kullanarak soru sorabilirsiniz. Sizlere en kısa sürede geri dönüş yaparım.